onsdag den 4. maj 2011

That's China...

Puha, hvor har jeg bare oplevet meget siden sidst! April er virkelig gået hurtigt – ved slet ikke hvordan jeg skal få begyndt!

D. 8-10 april var de fleste af os i Beijing, hvor vi tjekkede ind på det sædvanlige hostel. Om aftenen tog vi med metroen hen til silkemarkedet. Nøj, hvor var det vildt! – der var utrolig mange mennesker! (that’s China) Jeg fik forvildet mig væk fra de andre (dumt) og ind i en bod, hvor der var to kvindelige sælgere, som ikke ville lade mig gå. De holdte mig i armene og jeg prøvede, at slå mig fri, men de holdte virkelig fast – heldigvis kom der en yngre dame som kunne se at jeg var i problemer og hjalp mig med at slippe fri. Jeg er hende evigt taknemmelig.

Lørdag tog vi med metro og bus ud til Beijings botaniske have, som var enorm stor! – der var meget få udenlandske turister som os selv. Der var derimod mange kinesere, som synes det var utroligt sjovt, at få taget billeder af/med os hvide mennesker. Christian, Marie og jeg (det var de to som havde tålmodighed til at vente på mig når jeg skulle tage billeder) lagde os ned på en græsplæne og nød det gode vejr og de medbragte Oreos, imens kineserne tog billeder af os og prøvede at liste sig tæt på os for, at komme med på billedet. Et par kinesere var dog så modige at de kom og spurgte om lov – eller, det gik der lige et stykke tid før jeg opfangede, da jeg troede de ville have mig til at tage et billede af dem… men nej nej, de ville selvfølgelig gerne have et billede af mig og dem sammen – de er skøre de kinesere!
Da vi ville hjemad var det myldretid, så vi kunne hverken klemme os ind i en bus eller få en taxa, så vi gik tilbage til metroen, det tog en time i rask tempo.
Om aftenen tog vi ud og så Det Olympiske Stadion, Bird’s nest og Water Cube, det var meget flot oplyst, og bird’s nest er meget større end man lige går og tror.
Søndag var Christians fødselsdag. Anna, Mathilde, Sophie og Marie stod meget tidligt op for at tage ind og se flaget blive hejst på Den Himmelske Fredsplads ved solopgang. Derefter tog de i Den Forbudte By og efter det tog de ud for at se universitet. Christian og jeg, som ikke kunne komme op så tidligt, tog i den forbudte by imens de andre var ved universitet og vi mødtes så alle sammen i en park, som lå forenden af Den Forbudte By og havde en god udsigt ud over den. Der var alt for mange turister i Den Forbudte By, man kunne ikke komme ind og se hvordan de havde boet der, i det hele taget fik man ikke en fornemmelse af hvordan det havde været. Men hold kæft det var stort! – og jeg kunne godt tænke mig at have læst noget mere om det før vi tog derind, så jeg havde haft noget historie med i baghovedet, men ingen tvivl om at det måtte have været storslået.
Og så var det ellers bare tilbage til Tianjin søndag eftermiddag.

Mandag var det Mathildes fødselsdag. Vi fejrede hendes og Christians fødselsdag ved at tage ud og spise sushi. Derudover købte vi småkager for 150 Yuan (på skolens regning), mums – det kan blive til ret mange småkager!

Torsdag d. 14 ankom Milla, Rose og min mor til Beijing, Kina! – så fredag tog jeg alene til Beijing for at være sammen med dem. Søndag tog jeg Rose med mig tilbage til Tianjin, da jeg jo skulle tilbage og undervise mandag og tirdag. Onsdag-fredag havde jeg mine 3 fridage, som man må få når man får besøg hjemmefra. De andre fik forhandlet sig frem til at de også fik fri, hvilket så betyder at de ikke får fri hvis/når de får besøg hjemmefra. De tog ud til muren for at vandre og sov på muren i nyindkøbte soveposer. Alt imens Rose og jeg tog tilbage til Beijing tirsdag aften og boede på luksus hotel med Milla og mor.
Søndag morgen tog jeg så dem alle 3 med til Tianjin, hvor de boede her i lejligheden. Det var virkelige dejligt, at vise min mor hvor jeg havde min hverdag. Hun var med henne på skolen og så mig undervise og mødte børnene. Tirsdag tog de tilbage til Beijing.

Fredag tog vi toget til Xi’an- Det var en del af vores kontrakt, at vi skulle på en 5 dages turist rejse, vi valgte selv at det skulle være til Xi’an, og det gjorde vi da det er en by ville ligge træls hvis vi selv skulle rejse dertil under vores rundt rejse. Efter 17 timer i tog – hvis nogen skulle være i tvivl; så er 17 timer altså ret lang tid i et tog! – ankom vi endelig til Xi’an. Togturen var som forventet; varm, beskidt og lang, men også mega fed. Klokken 6 lørdag morgen vågende jeg og rullede gardinet til side for at opdage den mest fantastiske udsigt! – bjerge overalt, og inde i bjergene var der bygget huler, hvor der boede mennesker i. Det var så smukt og så langt fra hvad jeg ellers har oplevet i Kina. Indtil nu har Kina været storby på storby, med mer’ storby.

Jeg vil ikke fortælle det store om hvad vi så i Xi’an, i stedet vil jeg snarest muligt få lagt billeder ind på facebook og så kan i følge med der. Jeg kan dog fortælle at det var en rigtig dejlig tur, og at hele april har været en smadder skøn måned.
Jeg håber at i alle har det godt!

xxx
Katrine Thea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar